Motion. Inrätta Fritidsbank.

Fredag 14 februari 2020

Till Kommunfullmäktige i Heby

Motion om att inrätta en Fritidsbank i kommunen

Vi föreslår kommunfullmäktige besluta:

att inrätta en fritidsbank i Heby kommun.

Bakgrund

I vår kommun, precis som i hela landet, finns mängder av sport- och friluftsutrustning som inte längre används, utan bara samlar damm. Det kan vara skridskorna som är urväxta, skidorna som är för korta, eller flytvästen som har ersatts av en ny. För den som vill prova på nya idrotter och friluftsaktiviteter, eller bara vill utöva aktiviteten vid enstaka tillfällen, kan det bli en kostsam historia att köpa utrustning. Då är det bättre att låna först, både för plånboken och miljön. Fritidsbanken har, sedan starten 2013, samlat in utrustning från privatpersoner, föreningar och företag och lånar ut den gratis, precis som ett bibliotek, i upp till 14 dagar. För tillfället finns det 101 st i landet. Erfarenheten visar att man genom Fritidsbanken når nya målgrupper som tidigare inte har engagerat sig i föreningsverksamhet och att man, genom att prova olika aktiviteter, kan slussa låntagare vidare till organiserad idrott och friluftsorganisationer. Lokala huvudmän som vill driva en fritidsbank blir medlemmar i den ideella föreningen Fritidsbanken Sverige och får därigenom rätten att bruka varumärket.
Förslag

Vi föreslår att kommunen inrättar en fritidsbank. Det innebär en satsning på folkhälsa och miljö genom återbruk och blir ett verktyg i arbetet med Agenda 2030. Det främjar såväl spontan som organiserad idrott och bidrar till ökat intresse för friluftsliv. En Fritidsbank leder till ökad inkludering genom socioekonomisk utjämning, likhet mellan ålder, kön, samt ökad integration. Fritidsbanken är en stor resurs för skolan i samband med frilufts- och temadagar och den är också en bra plats för arbetsträning och en tillgång för turismen. Kostnaden, som främst omfattar lokalhyra och anställd platsansvarig, bör delas på flera förvaltningar och driftsansvaret bör ligga under kommunledningskontoret alternativt under kultur och fritid.

2020-02-11
Liberalerna Heby kommun